Angel Sanctuary - recenze

Mudo Setsuna má ve vlastním hnízdě, jak se říká, pořádně naděláno. On je tak trošku zosobněný problém. A není to jen skutečnost, že je mu 16 a puberta s ním cloumá na všechny strany… tedy, spíš jenom na ty špatné strany. Často se pere. Většinou nedobrovolně. Ale jeho nevinný roztomilý obličej nějakým způsobem přitahuje agresivitu školní bandy zfetovaných flákačů, za což si tahle parta zaslouží titul nejblbějších šikanátorů roku, protože pokoušet se zmlátit Mudo Setsunu je jako jít na exkurzi do krocaní farmy v červených hadrech. Sám chlapec si není tak docela jistý, co se s ním při rvačce pokaždé stane. Ví jen to, že v oči se mu zatáhnou šílenstvím a kdyby neomdléval při pohledu na krev, mrtvoly jeho protivníků by poměrně brzo vychládaly v městských stokách. Ano, Mudo Setsuna by skutečně byl schopen zabít. Je tu ale ještě jedna věc, která vždycky stoprocentně zchladí jeho rozbouřené hormony a sice hlas jeho mladší sestry, Mudo Sary. Ta má zase velice inteligentní zvyk na něj povykovat vždycky uprostřed rvačky a pak bezmocně pištět, když ochablý brácha dostává nakládačku. A právě rozkošná Sara s blonďatými vlásky a andělskou tvářičkou je další Setsunův problém. Je totiž tak krásná, že vzbuzuje touhy i ve vlastním bratrovi. Ano, Mudo Setsuna je zamilovaný do vlastní sestry. Vždycky byl. Jeho strašlivé tajemství zná jen jeho matka, která svého synka považuje za devianta a zrůdu (a řekněme, že má ta stará moudrá žena pravdu) a preventivně se s otcem svých dětí rozvedla už jak byli malí, aby Setsunu dostala z baráku a svou milovanou Saru před ním ochránila. Jenže tohle rozdělení nebylo k ničemu a děti se spolu stejně tajně vídají – zatím ale ve vší poctivosti. Pak je tu ještě jeden člověk, který tuší, co asi Setsuna před ostatními skrývá. Je to jeho jediný kámoš, o pár let starší Sakuya Kira, děsný floutek, povaleč, ochlasta, děvkař, ne tak docela lidská bytost a jediná Setsunova duševní opora. Dalo by se tedy říct, že Mudo Setsuna si stihl za pár let nahnojit tak, jak většina ostatních normálních lidí nedokáže za celý život.
Jenže jak se ukáže později, Mudo Setsuna není zas tak obyčejný člověk. Začne si to uvědomovat, když se mu na paty přilepí dvě podivná individua, systematicky se snažící jen zabít (většinou shazováním různě těžkých věcí z různě vysokých pater), prý proto, aby probudili Alexiel. Jenže kdo je Alexie? Tady je třeba vrátit se v příběhu na začátek.

Začátek, který má své kořeny v pradávnu. V době, kdy se andělé rozhodli navěky skoncovat se samotným Pandemoniem. A že to byli andělé trochu jiní, než ti s tlustýma prdýlkama, co nám je v dětství hustil do palice pan farář v náboženské výchově. Při pohledu na tyhle kreatury člověk drží palce těm dole, těm, co mají rohy a vidle. Andělé neměli s pekelným lidem žádné slitování – bez mrknutí oka vraždili pekelné děti a znásilňovali pekelné ženy. Bylo jen otázkou času, kdy se jim někdo vzepře. Znechucená počínáním vlastního lidu se postavila do čela pekelné armády Alexiel, jeden z nejmocnějších andělů, ta, která jim kdysi vládla. Bohužel, Alexiel svůj boj projela na celé čáře, její duše byla vytržena z těla a to pak, spoutáno v řetězech, bylo uvězněno na věčné časy.
Zůstali jí dva věrní – jízlivý démonek Kurai, který je ve skutečnosti pekelná princezna převlečená za kluka (ono být dívkou se jí moc nevyplácelo, zvláště proti přesile nadržených andělů v náladě schopné přefiknout i týden mrtvou ovci) a sexy démonka v nevkusných, ale svůdných šatech, Arakune, která je pro změnu zas transvestita, který ještě nenašel vhodného chirurga schopného přišít nějaké proporce nahoře a uříznout nějaké proporce dole, což má za následek, že její falešná prsa se čas od času trochu posunou tam, kde nemají co dělat. Tahle dvojka si tedy dala za cíl Alexiel najít, oživit a osvobodit, aby mohla dokončit svou pomstu vůči mocnostem nebeským.
To znamená nejprve najít člověka, do kterého se Alexielina duše vtělila. A všechny stopy směřují k podivnému cholerickému chlapci s aurou andělských křídel a sžíravou touhou vůči vlastní sestře. Dochází, děti, dochází?

Právě proto se snaží Kurai s Arakune dostat nebohého Setsunu do ohrožení života, protože věří, že chlapec v sobě najde Alexielinu moc, když mu bude na hlavu padat klavír shozený z desátého patra. Jenže Setsuna je hodně kvalitní ignorant, nejenže z výšky letící předměty nedrtí nebeskou silou, ale raději jim jednoduše uhne, navíc nechce slyšet ani slovo o tom, že je do něj vtělená ženská s ohnivým mečem, která jediná může zachránit pekelnou říši ze zkázy.
Bohužel, pokud chce přežít, bude se muset nové úlohy chopit hodně rychle. Bůh totiž upadl do regeneračního spánku a rozežraní andělští hlavouni, které teď nemá kdo hlídat, se mezi sebou perou o obláčky (proč mi to tak připomíná domácí politickou scénu?). A navíc byl na svět přivolán Alexielin protějšek, její dvojče, anorganický anděl Rociel, který ze všeho nejvíc touží po třech věcech – po zrcadle, aby mohl obdivovat svou krásu, kdykoliv na to dostane náladu, potom po pochlebovači, který mu bude 24 hodin denně připomínat, jak je krásný a v neposlední řadě také po své sestře Alexiel, kterou zároveň miluje i nenávidí. I on chce ze Setsuny duši své sestry dostat ven, jenže ne tak kamarádskými způsoby, jako Kurai s Arakune. Rociel se na rozdíl od nich nerozpakuje ubližovat lidem v Sestunově blízkosti. A moc dobře ví, že Setsunovo jediné slabé místo je jeho životní láska a zároveň vlastní sestra, Mudo Sara.

Angel Sanctuary je nesmírně rozsáhlá shoujo manga autorky Kaori Yuki. Manga má 20 knih a obsahuje neuvěřitelnou řádku postav a dějových zvratů. Proto působí trochu jako studená sprcha nebo hodně blbý vtip skutečnost, že anime má pouze tři půlhodinové díly. Kdo to uvidí poprvé, neuvěří. Já taky nevěřila. Ale opravdu, skutečně existují jenom tři epizody.
Tahle anime je jen neucelená, neukončená upoutávka na mangu. Příběh anime končí asi v první pětině mangy a navíc se drží jen nejzákladnějšího děje a vynechává asi pět dalších důležitých postav a událostí, které se v oné první pětině staly.
Anime Angel Sanctuary má jen dva účely – neznalé uvést do dech beroucího, napínavého příběhu a přinutit je ke čtení mangy (což se mu daří víc než dokonale) a fanouškům mangy zase ukázat jejich hrdiny vybarvené, rozpohybované a mluvící, to je asi tak vše
I přes to všechno je tahle ukázka, která snad ani nemá právo nést jméno „Angel Sanctuary“, protože ze skutečného Angel Sanctuary neobsahuje ani desetinu, je však velmi líbivá. Pokud odstraníte předsudky mangy neznalého diváka, který si myslí, že „tohle je o ničem“ i předsudky mangy znalého diváka, který zase propadá zuřivosti, že „tahle story, očesaná jako borůvky na Sněžce, je urážkou cti Kaori Yuki“ (tady mě napadá srovnání: představte si, že byste narvali všechny díly Harryho Pottera do jediného hodinového filmu), je tato anime nadmíru půvabně zpracovaná. Stačí k tomu, abyste si Angel Sanctuary zamilovali. Abyste si oblíbili pohodového cholerika Setsunu, i když je nadržený na vlastní sestru. Abyste se začali zajímat o Setsunova kámoše Kiru, který je, abych to tak nejlíp popsala, padlý anděl, teoreticky ďábel a prakticky člověk (čtenáři knihy Dobrá Znamení mi jistě odpustí, ale tuhle frázi jsem si prostě nemohla odpustit ^_^). Aby vám přebíhal mráz po zádech při pohledu na Rocielovy slizkosti. Abyste zmírali zvědavostí, jak dopadne příběh sympatické bělovlasé Kurai, dědičky pekelného trůnu.

Angel Sanctuary vás prostě donutí si tu zatracenou mangu přečíst, a když na ni nestačí vaše znalosti angličtiny (přiznávám, že druhou takhle složitou a ukecanou mangu byste těžko hledali), aspoň si prohlížet obrázky a doufat, že se něco nového dozvíte jenom z nich. Za to díky. Za mírně zprzněný původní příběh už tolik neděkuju. Každopádně byste se měli podívat. Nejen proto, že je třeba si vytvořit vlastní názor, nejen proto, že znalost tohoto příběhu patří k základnímu vzdělání každého otaku, ale třeba jen proto, že je to prostě hezké.